Registreer voor nieuws

Watersommelier nieuws


Ontvang HTML?

In het nieuws

Coca Cola (B) - 18/05/2006

PDF Afdrukken E-mail

Water doet eten beter smaken,
alleen weten de Belgen het niet


Water is de meest natuurlijke smaakversterker en past uitstekend bij een etentje. Alleen weet de Belg dat niet. Gevolg: aan het kiezen van water op restaurant wordt amper aandacht besteed (slechts 8% vraagt advies), aan de keuze van wijn des te meer (41% vraagt advies). Dat blijkt uit een onderzoek naar de kennis en perceptie van de Belgen rond water, wijn en smaak, waarvan de resultaten vandaag werden voorgesteld. Het onderzoek werd uitgevoerd door IPSOS bij 1028 Belgen in opdracht van Chaudfontaine. De waterproducent onderneemt dan ook acties om water nauwer te verbinden met gastronomie.

Water en wijn op restaurant
De Belg eet graag op restaurant: meer dan 6 Belgen op 10 (64%) gaan minimaal één keer per maand op restaurant. 35% zelfs meerdere keren. Bij uit eten hoort ook uit drinken: 60% vindt dat aangepaste dranken zonder meer een belangrijk onderdeel zijn van de maaltijd. 55% van de uit etende Belgen zet dan ook zowel water als wijn op de tafel. Drie kwart (76%) van de ondervraagden weet dat wijn de smaak van een gerecht kan beïnvloeden. Slechts één kwart (24%) weet dat water net hetzelfde effect heeft. Water krijgt daarmee niet de aandacht die het verdient en de Belg eet minder lekker dan zou kunnen.

Het juiste water kiezen: de juiste vragen stellen
Ook al hangt de waterkeuze af van je persoonlijke smaak, toch kunnen drie eenvoudige vragen de waterdrinker een heel stuk op weg helpen om aangepaste waters te kiezen:

  • is het koolzuurgehalte juist?
  • is de smaak zacht?
  • is de temperatuur correct?
De aan- of afwezigheid van koolzuur bepaalt in belangrijke mate of een water geschikt is om bij een bepaald gerecht geserveerd te worden:
  • Bruisend water heeft een hoge zuurtegraad, is rijk aan koolzuur en zorgt voor een uitgesproken prikkeling in de mond. Het wekt de eetlust op en is erg geschikt als aperitief en bij knapperige en textuurrijke gerechten. Het is eveneens ideaal bij frisse en droge witte wijnen met weinig complexiteit en een subtiel aroma. Ook schuimwijnen en zoete zachte dranken zullen beter tot hun recht komen.
  • Licht bruisend water is door zijn lagere zuurtegraad geschikt bij gerechten met een subtiele smaak. Dit discreet water met fijne belletjes past perfect bij visgerechten en warme schaaldierbereidingen met rijke room- of botersausen. Het is ook een uitstekende compagnon van alcoholrijke rode wijnen en wijnen met een evenwichtig rond karakter.
  • Plat water bevat geen koolzuur en is een prima keuze bij koffie of dessert. Plat water is verder ideaal bij volle sterke wijnen zoals bv. Chardonnay, en Cabernet Sauvignon. Door zijn structuur, samenstelling en kwaliteit kan dit water de vergelijking doorstaan met een echte topwijn.
De smaak van water wordt bepaald door het parcours dat het water aflegt. Doorheen het parcours wordt het water verrijkt met mineralen: bestanddelen die onder andere de smaak bepalen. Op basis van de aanwezige mineralen en oligo-elementen worden verschillende types mineraalwater van elkaar onderscheiden: zeer zwak gemineraliseerd water, licht gemineraliseerd en sterk gemineraliseerd water . Licht gemineraliseerd water is geliefd restaurantwater: de zachte toets laat de smaak van wijn en voeding optimaal tot zijn recht komen.

Eenmaal het aangepaste water gekozen, komt de temperatuur op de proppen. Koel is beter dan ijskoud, want de smaak van een mineraalwater komt beter tot uiting op kamertemperatuur.

De juiste reflex: een trio aan tafel
Bij de wijnkeuze op restaurant staat de Belg graag even stil: slechts 2 Belgen op 10 (26%) vragen dan ook nooit om wijnadvies. Bij water zit het precies andersom: bij deze keuze vragen 9 Belgen op 10 (91%) zo goed als nooit om raad. Nochtans zijn er ook watersommeliers die deskundig advies geven. Roland Vanden Abbeele, wijn-en watersommelier: “Water prikkelt de eetlust, neutraliseert scherpe en extreme smaakindrukken en is tegelijk de meest natuurlijke smaakversterker. Een slokje van het juiste, aangepaste water helpt om de pure smaak van een gerecht of wijn beter te doen uitkomen. Water versterkt niet enkel: het reinigt ook het verhemelte en stimuleert de smaakpapillen. De smaken en aroma’s van gerechten en dranken dringen daardoor zuiver door.

Voor Vanden Abbeele is het duidelijk: “Wie echt wil genieten van de smaak van de gerechten en de bijhorende wijn, zou standaard voor een trio van waters bij de maaltijd moeten kiezen: plat water, bruisend water en licht bruisend water. In functie van het gerecht en de gekozen wijn kan dan het aangepaste water gekozen worden.”

Een trio waters bestellen op restaurant is vandaag geen automatische reflex. Amper 22% van de Belgen bestelt op restaurant tegelijkertijd verschillende waters. Daarvan kiest een luttele 5% voor een trio van de drie varianten.

Het trio van Chaudfontaine voor de optimale ‘dining experience’
Om er voor te zorgen dat wie uit eten gaat wél het maximum uit de maaltijd haalt, heeft Chaudfontaine een onweerstaanbaar aanbod klaar.

Naast het gekende plat en bruisend water, komt er een nieuwe variant: licht bruisend water. Net zoals de andere varianten, is het licht bruisend water van Chaudfontaine een lekker water met een delicate, maar zeker niet opdringerige smaak.

Dit water van onberispelijke kwaliteit is voortaan te verkrijgen in een oogstrelende, nieuwe glazen fles. Het onderzoek wijst nog maar eens uit hoe belangrijk de “look” van de fles en de sfeer van het restaurant is voor de restaurantbezoeker: 9 op de 10 (92%) Belgen vindt het algehele kader van een restaurant belangrijk, 6 op 10 (66%) Belgen geeft te kennen een mooie fles erg te waarderen. De nieuwe Chaudfontaine fles is meer dan een mooie fles: het sluit aan bij een nieuwe manier van degusteren. De nieuwe hervulbare flessen vallen ondermeer op door het gebruik van een transparant etiket. Dit etiket is makkelijk afwasbaar wat nodig is voor herbruikbare flessen.

Tot slot zal Chaudfontaine de volgende weken verschillende toprestaurants in België bezoeken om hen in te wijden in de geheimen van water en smaak.

”Chaudfontaine zorgt ervoor dat uit eten voortaan een écht smaakvolle ervaring wordt”, besluit Wouter Vermeulen directeur communicatie Chaudfontaine.

Bron: Coca Cola Belgium - 18-05-2006
 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Volgende > Einde >>

Resultaten 8 - 8 van 9