Registreer voor nieuws

Watersommelier nieuws


Ontvang HTML?

Kalium

PDF Afdrukken E-mail

Functie

Samen natrium vormt kalium de natrium-kalium pomp.  Deze houdt het vocht binnen en buiten de cellen met elkaar in verhouding. Het is een essentieel nutriënt voor de groei en de spiervorming. Ook de geleiding van zenuwprikkels en de samentrekking van de spieren vindt plaats onder invloed van kalium. Voeding Vrijwel alle voedingsprodukten bevatten kalium. Rijk aan kalium zijn aardappelen, groenten, fruit, peulvruchten, vlees, vis en noten. 50 g gekookte groenten: 160 mg 1 vrucht (120 g) : 220 mg 1 gekookte aardappel (50 g): 220 mg 75g vlees: 280 mg 1 snee brood (35 g): 75 mg

Behoefte

Gezien het belang voor de weefselsynthese is de kaliumbehoefte dus nauw verbonden met de eiwit- en energiebehoefte. De aanbevolen hoeveelheid bedraagt ongeveer 78 mg per 100 kcal. Bij bepaalde groepen van de bevolking is een te veel aan kalium (hyperkaliëmie) vastgesteld bij een dagelijkse kaliumopname van 5,9 g. Bij diarree, het gebruik van plaspillen of grote wonden kun je veel kalium verliezen. Dit kan worden verholpen door een infuus met veel vocht en kalium. Een tekort veroorzaakt gebrek aan eetlust, spierslapte, onregelmatige pols en stoornissen van het hartritme. Te veel kalium leidt tot problemen bij de werking van de zenuwen en spieren en tot hartritme stoornissen. Het lichaam beschermt zich tegen een overdosis in voeding door kalium uit te plassen of door over te geven.

Aanvaardbare dagelijkse opnamehoeveelheid kalium (K)

Leeftijd Kalium (milligram) per kg lichaamsgewicht

  • 0 - 11 maand 38 -78
  • 1 - 3 jaar 800 - 1000
  • 4 - 6 jaar 1100 - 1400
  • 7 - 10 jaar 1600 - 2000
  • 11 - 18 jaar 2000 - 3100
  • Volwassenen 2000 - 4000
  • 60 - plussers 2000 - 4000
  • zwangerschap 2000 - 4000
  • borstvoeding 2000 - 4000