Registreer voor nieuws

Watersommelier nieuws


Ontvang HTML?

Selenium

PDF Afdrukken E-mail

Functie

Selenium is een component van verschillende enzymen (o.m. gluthationperoxidase, dat als antioxidant zeer belangrijk is). Dit enzym kan de schade die ontstaat aan de celwanden door de schadelijke werking van zuurstof tegengaan. Dit zou bij cardiovasculaire ziekten en in sommige gevallen van kanker een rol kunnen spelen. De 15 milligram selenium in ons lichaam komt voornamelijk voor in de lever, de alvleesklier, het bloed en de nieren. Selenium is verder van belang voor een goede werking van de schildklierhormonen. Ook bindt selenium zware (giftige) metalen die in het lichaam terecht zijn gekomen.

Voeding

Selenium zit vooral in volkorenproducten, vlees, ei, melkproducten, groente en aardappelen. 1 snee volkorenbrood (35 g): 1.4 microgram 50 g zilvervliesrijst: 4.5 microgram 75g vlees: 11 microgram 50g gekookte groente: 0,5 microgram

Behoefte

De behoeften aan selenium zijn slecht gekend. De aanbevolen hoeveelheid neemt toe met de leeftijd en varieert tussen 15 en 50 µg selenium per dag. De Belgische Nationale Raad voor de Voeding raadt 70 µg per dag aan voor de hele volwassen bevolking. Een ernstig tekort aan selenium (ziekte van Keshan in China) kan cardiomyopathie verklaren. Een matig tekort kan leiden tot keletspiermyopathie. Een overmatige opname van selenium, hoger dan 450 µg per dag, verraadt zich door de typische knoflookgeur van de adem. Een opname vanaf 3,2 mg per dag kan tot ernstige intoxicaties leiden met dermatitis, nageldystrofie, haaruitval en neurologische stoornissen, zoals paresthesie en verlamming waaronder hemiplegie, tot gevolg.

Aanbevolen dagelijkse opnamehoeveelheid Selenium (Se)

Leeftijd Selenium (microgram)

  • 0 - 3 maand 10
  • 4 - 5 maand 13
  • 6 - 11 maand 15
  • 1 - 6 jaar 20
  • 7 - 10 jaar 30
  • 11 - 14 jaar man 40
  • 11 - 14 jaar vrouw 45
  • 15 - 18 jaar 45
  • Volwassenen 70
  • 60 - plussers 70
  • zwangerschap 70
  • borstvoeding 70