Registreer voor nieuws

Watersommelier nieuws


Ontvang HTML?

Magnesium

PDF Afdrukken E-mail

Functie

Magnesium komt in het menselijk lichaam voornamelijk voor onder de vorm van magnesiumzouten. Meer dan de helft van het magnesium bevindt zich in het gebeente, een vierde in de skeletspieren en de rest is verdeeld over het zenuwstelsel en andere organen.
Magnesium vervult een een rol bij een zeer groot aantal stofwisselingsprocessen. Verder is magnesium belangrijk voor verschillende enzymatische reacties, voor de overdracht van zenuwprikkels en voor de spiercontractie (met name van het hart). Magnesium speelt ook een rol bij de eiwitsynthese en is het belangrijk voor de normale hartfunctie en in de botontwikkeling.

Voeding

Magnesium is aanwezig in chlorofyl, het groene pigment van planten. Ook noten, brood, andere graanproducten, kaas, vlees, vis, peulvruchten, aardappelen, chocolade, cacao en melk bevatten vrij veel magnesium.
Van het magnesium in het voedsel wordt ongeveer 30 % opgenomen.

1 snee volkoren brood (35 g): 25 mg
1 snee witbrood (35 g): 7 mg
50g gekookte groenten: 5 mg
1 glas melk (150 ml): 18 mg
1 plak kaas (20 g): 6 mg

Behoefte

De magnesiumbehoeften van kinderen zijn slecht gekend. Moedermelk bevat ongeveer 40 mg per liter. Voor zuigelingen van 6 tot 11 maanden kan een opname van ongeveer 7 mg per kg lichaamsgewicht per dag aanbevolen worden. Voor kinderen en jongeren wordt respectievelijk 6 mg per kg per dag en 4,3 mg per kg per dag voorgesteld. Om tegemoet te komen aan individuele variaties zijn deze waarden met 30% te verhogen. Voor volwassenen lijkt een opname van 3,4 mg per kg per dag te volstaan om een positieve balans te bereiken, maar de reële behoeften kunnen echter een stuk lager liggen. De hier voorgestelde aanbevelingen zijn dus zeker voldoende hoog voor de hele bevolking en zullen in de toekomst verder moeten gepreciseerd worden. Een tekort aan magnesium komt bij een gezond individu zelden voor. Alleen bij extreme ondervoeding, langdurige diarree, nierziekten en chronisch alcoholisme kan een tekort optreden. Een tekort veroorzaakt stoornissen van het hartritme, verwardheid, beven en maagkrampen. Een te hoge magnesiumopname is weinig schadelijk gezien de efficiënte uitscheiding via de nieren. Een opname van 3 tot 5 g magnesium kan diarree veroorzaken. Een teveel kan alleen optreden bij het gebruik van magnesiumpillen als de nieren slecht functioneren. Het gevolg hiervan kan een hartstilstand zijn. Door normale voeding zal een teveel niet optreden.

Aanbevolen dagelijkse opnamehoeveelheid Magnesium (Mg)

Leeftijd Magnesium (milligram)

  • 0 - 5 maand 40 -60
  • 6 - 11 maand 60 - 80
  • 1 - 3 jaar 80 - 85
  • 4 - 6 jaar 120 - 150
  • 7 - 10 jaar 150 - 200
  • 11 - 18 jaar 250 - 300
  • Volwassen man 420
  • Volwassenen vrouw 330
  • Vrouwen na menopauze 480
  • 60 - plussers 480
  • zwangerschap 480
  • borstvoeding 480